“…maka adalah Beta ini tiadalah sedua Beta harapkan yang sebelah Hulu hanyalah Orang Besar-Besar Beta di Raub akan membela pelihara sebelah Hulu,itupun dengan segala-gala anak Raja-Raja Dagang kerana Beta sebab boleh menjadi Raja dengan pertolongan daripada orang dagang. Maka itulah kita maalumkan kepada sekelian Dato’-dato’ dan Raja-Raja Dagang maka adalah Beta ini wallahi wabillahi tiadalah Beta berubahkan beralih bagaimana yang dipersumpahkan dahulu itulah adanya. Suatu pun tiada tanda khatnya hanyalah doa fi kulli waktin wahi itulah adanya”.

Blog ini mengutarakan isu-isu semasa yang berlaku di daerah Raub, khususnya & di seluruh negara amnya. Ada mata, pandang. Ada telinga, dengar. Ada akal, nilai. Ada BERANI, tegur-tegurkan.

UNTUK SEMUA YB DI PERINGKAT ADUN DAN PARLIMEN,


JIKA BENAR BERJUANG UNTUK RAKYAT, SILA KELUAR DARI PARTI MASING-MASING... JADI WAKIL RAKYAT BUKAN WAKIL PARTISAN!!!!

DARI RAKYAT UNTUK RAKYAT OLEH RAKYAT!

Search This Blog

24 June 2012

MARI FIKIRKAN BERSAMA

Salam Rakyat!
Melihat kepada perkembangan terkini di dunia Islam, kebangkitan rakyat mula dirasai bahangnya. Namun begitu ARD tidak melihat kebangkitan itu merupakan perjuangan rakyat yang bergerak di atas landasan yang benar. Kenapa ARD yang selama ini meyakini kuasa rakyat tetapi menafikan kebangkitan rakyat di Tunisia, Mesir, dan beberapa buah negara Islam? Ini adalah kerana ARD meragui lahirnya semangat rakyat itu dari hati seorang Muslim atau semata-mata hati manusia.
Mungkin rata-rata saudara-saudara berbangga, tersenyum dan berpuas hati dengan tumbangnya Hosni Mubarak dan pemimpin-pemimpin seperti beliau. Segalanya bermula kerana cerita seorang Muslim yang tidak percaya dengan ketentuan ALLAH SWT! Kisah seorang pemuda yang jelas menafikan apa yang berlaku dalam hidupnya itu merupakan ujian ALLAH SWT! Yang jelas tindakan nekad yang dilakukan oleh beliau dengan membakar dirinya bukanlah suatu JIHAD! Malah sudah awal-awal lagi ALLAH SWT menegaskan apakah hukuman kepada hambaNYA yang MEMBUNUH DIRI!
Kebangkitan rakyat yang berlaku hakikatnya berpunca daripada ekonomi…. ALLAH SWT paparkan kepada seluruh hambaNYA di pelusuk alam bagaimana KUAT iman manusia hari ini menghadapi ujian dan ketentuanNYA. Sememangnya bukan sesuatu yang mudah jika kita menghadapi masalah ekonomi yang gawat! Di Malaysia sendiri ekonominya sedang gawat… Berputar-putar di akal fikiran memikirkan tentang sesuap nasi untuk keluarga, kos pengangkutan, kenaikan harga barang dan hutang-hutang kad kredit…. Namun jika kita lupa dari mana ujian ini didatangkan….maka, kita akan lakukan bermacam tindakan yang merugikan diri sendiri.
Hakikatnya ALLAH SWT juga mahu tunjuk kepada hamba-hambaNYA sesungguhnya jika orang-orang Muslim itu bersatu, hal-hal sebegini tidak akan berlaku. Lihatlah bagaimana pemimpin-pemimpin Muslim tidak kira di Asia Barat dan di mana jua, mereka tidak lagi menjaga ukhwah sepertimana yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW dan para sahabat! Hari ini, masing-masing cuma menjaga kepentingan sendiri…. “Biarlah Palestina kelaparan, kurang bantuan perubatan dan rasai segala kepayahan asalkan negara aku tidak seperti negara mereka”! Maka si perlaku sudah menerima habuannya!
Murahnya jiwa rakyat kerana sudah puluhan tahun kepimpinan yang akui negaranya sebuah negara Islam tetapi secara praktikal hanya ‘INDAH KHABAR DARI RUPA’ mampu berdiam diri…tetapi dek kerana kisah seorang pemuda yang nekad membakar diri(dengan niat membunuh diri) kerana masalah ekonomi bukan kerana JIHAD, sanggup menghadapi segala risiko….
Untuk jiwa-jiwa RAKYAT, di mana juga kilen berada… lihat di mana landasan kita yang sebenar…. Jika kerana menegakkan syariat ISLAM, Insyaallah… ALLAH SWT redha, namun jika kerana ‘DUNIA’…kilen perlu berundur dan pohon petunjuk ALLAH SWT.
Buka sedikit minda dengan prasangka,…..adakah yang berlaku hari ini merupakan satu konspirasi ‘tangan-tangan ajaib’?
SALAM RAKYAT! SALAM PERJUANGAN!


No comments:

Post a Comment