“…maka adalah Beta ini tiadalah sedua Beta harapkan yang sebelah Hulu hanyalah Orang Besar-Besar Beta di Raub akan membela pelihara sebelah Hulu,itupun dengan segala-gala anak Raja-Raja Dagang kerana Beta sebab boleh menjadi Raja dengan pertolongan daripada orang dagang. Maka itulah kita maalumkan kepada sekelian Dato’-dato’ dan Raja-Raja Dagang maka adalah Beta ini wallahi wabillahi tiadalah Beta berubahkan beralih bagaimana yang dipersumpahkan dahulu itulah adanya. Suatu pun tiada tanda khatnya hanyalah doa fi kulli waktin wahi itulah adanya”.

Blog ini mengutarakan isu-isu semasa yang berlaku di daerah Raub, khususnya & di seluruh negara amnya. Ada mata, pandang. Ada telinga, dengar. Ada akal, nilai. Ada BERANI, tegur-tegurkan.

UNTUK SEMUA YB DI PERINGKAT ADUN DAN PARLIMEN,


JIKA BENAR BERJUANG UNTUK RAKYAT, SILA KELUAR DARI PARTI MASING-MASING... JADI WAKIL RAKYAT BUKAN WAKIL PARTISAN!!!!

DARI RAKYAT UNTUK RAKYAT OLEH RAKYAT!

Search This Blog

06 February 2010

PARTISAN OH PARTISAN!

Bila sebut pasal hala tuju rakyat Malaysia yang bergiat cergas dalam mana-mana kelompok partisan, rerata mereka akan menyatakan cita-cita utama mereka adalah untuk menguasai tampuk pemerintahan negara. Kerusi kat DUN dan Parlimen menjadi rebutan calon. Hatta bertebaranlah pertugas partisan di muka bumi Malaysia membawa panji-panji parti memasing war-warkan hala tuju agenda parti sekiranya dapat menguasai pentadbiran negara. Sudah tentu rakyat diperdengarkan dengan beberapa janji-janji manis yang menjurus kepada kebajikan rakyat. Rakyat marhaen pun terpaku dan terpukau lalu memberikan undi kepada parti-parti pilihan mereka. Hakikatnya, rakyat hanya dipermain dan diperbodohkan oleh golongan partisan.

Berpartisan dan berpolitik bukanlah punca kezaliman yang berlaku hari ini. ARD tak kata salah. Namun, kezaliman itu dibawa oleh pengamal-pengamal partisan hari ini. UMNO dan BN membuat pelbagai strategi agar memastikan mereka tetap memegang tampuk pemerintahan untuk selama-lamanya di Malaysia manakala PAS dan jemaah PR mengasak dan berusaha untuk menjatuhkan UBN. Sebaliknya harapan rakyat telah dijadikan batu loncatan untuk menguasai kedudukan yang utama iaitu menubuhkan kerajaan.

Apabila berjaya hasrat mereka, janji-janji yang dilaung-laungkan hingga rakyat penuh tekad mengundi mereka hanya tinggal janji. Pelbagai alasan diberi apabila ada pihak memohon peruntukan itu dan ini seperti mana yang pepuak partisan ini war-warkan. Ini menunjukkan mereka cakap semberono....memang semata-mata janji tanpa fakta yang kukuh. Apa dia fakta-fakta tu? ARD nak simpan aje. Nak tengok PRU 13 bagaimana pepuak partisan ini berkempen.

Dimana kebajikan rakyat? Mana usaha untuk meningkatkan taraf hidup rakyat? Semenjak merdeka pelbagai dasar dibuat. Bila tukar PM atau menteri maka dasar yang lama dianggap lapuk dan dibuang. Rakyat masih hidup tanpa jaminan. Contohnya, sebut tanah rezab Melayu..... Bila dikaitkan dengan pembangunan maka tanah rezab Melayu jadi mangsa... pampasan diberi dalam bentuk wang memang takkan ke mana. Mengapa tidak tanah yang diambil, diganti dengan tanah juga? Semuanya demi kepentingan kerajaan yang memerintah. Kekejaman wujudnya 'kerajaan' ialah mengambilmilik tanah-tanah yang dimiliki rakyat sejak turun temurun. UMNO dan partisan yang lain belum lahir orang-orang kampung sudah memiliki tanah sendiri. Maka ikut rasmi penjajah...pemilik tanah kena ada geran. Tak kisah lah sebab ia berguna dan kenapa perlu cukai di kutip? Kalau bayaran perkhidmatan Indah Water nampak gak bersebab iaitu perkhidmatan yang diberi. tetapi cukai tanah??? ARD tak pernah nampak mana-mana agensi kerajaan keluarkan perkhidmatan menebas atau meracun tanah milik rakyat. Tetau tetiap tahun kena bayar cukai tanah..... Macam bayar ufti atau wang perlindungan la pulak! Tak bayar tanah kena rampas.

Akhbar dan media lain asyik cerita pasal UMNO, BN, PAS, PR, rogol, bunuh, kemalangan, sodomi dan entah apa-apa lagi yang tidak bermakna langsung kepada rakyat. Kelian hanya mendekati rakyat bila waktu PRU....MINTA NYAWA dengan rakyat.... Ada yang datang ke kampung naik kereta buruk, ada yang pakai songkok, bertertib giler.... Hakikatnya harapan partisan-partisan ini cuma satu.... Menguasai Putrajaya!!!!. Rakyat? Jarang sekali jasa rakyat dibalas baik... Lihat sahaja kenaikan harga gula, harga minyak, dan ntah apa-apa lagi yang akan naik ke hadapan nanti. Kita tunggu RAKYAT NONPARTISAN naik dan mengharamkan semua parti yang ada. Ish! jauh ngarut tuuuhhhh.... Tetapi bukanlah sesuatu yang mustahil!

SALAM RAKYAT, SALAM PERJUANGAN!!!



No comments:

Post a Comment